TEMA | KEKELUARGAAN | |
TAJUK | KELUARGA SAYA | |
FOKUS UTAMA | Standard Kandungan | 1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul. |
Standard Pembelajaran | 1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, konsonan bergabung dengan sebutan yang betul. | |
FOKUS SAMPINGAN | Standard Kandungan | 2.2 Membaca dan memahami perkataan frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul. |
Standard Pembelajaran | 2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, konsonan bergabung dengan sebutan yang betul. |
OBJEKTIF | Pada akhir pengajaran murid dapat : 1. mendengar, menyebut dan mengeja perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat. 2. membaca perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi dua atau tiga suku kata terbuka dan tertutup dalam ayat dengan sebutan yang betul. |
PENGISIAN KURIKULUM | 1. Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Kasih sayang KBT : Kecerdasan Pelbagai, konstruktivisme |
SISTEM BAHASA | Kosa kata : ibu, bapa, abang, kakak, adik, keluarga |
MEDIA | Slaid lirik lagu, kad suku kata, kad perkataan, kad gambar |
|
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI | PENGISIAN KURIKULUM | CATATAN |
Set Induksi 1. Murid menyanyi lagu ‘Keluarga Saya’ dengan bimbingan guru. | Media : Paparan Komputer Nilai : Kerjasama KBT : Kecerdasan Pelbagai | Aktiviti 1 Lampiran 1 Lirik lagu ‘Keluarga Saya’ (melodi lagu ‘Burung Kakak Tua’ |
Langkah 1 1. Murid melihat lirik lagu ‘Keluarga Saya’. 2. Murid diminta menyebut perkataan berkaitan dengan ahli keluarga yang terdapat dalam lirik lagu. Contoh : ibu, bapa, kakak, abang dan adik. 3. Murid diminta menyanyi semula lagu tersebut secara kumpulan dan kelas dengan sebutan yang betul. | Media : Paparan Komputer Nilai : Kasih sayang KBT : Kemahiran mendengar dan menyebut | Aktiviti 2 Lampiran 1 Lirik lagu ‘Keluarga Saya’ (melodi lagu ‘Burung Kakak Tua’ |
Langkah 2 1. Murid diminta mengeja dan menyebut kad suku kata yang dipamerkan di slaid. (Sama seperti Lampiran 2) 2. Murid diminta memadankan suku kata tersebut menjadi perkataan bermakna dan memadankannya dengan kad perkataan yang disediakan. | Media : paparan komputer, kad suku kata, kad perkataan. | Aktiviti 3 Lampiran 2 Kad perkataan |
Langkah 3 1. Murid melihat gambar yang dipamerkan oleh guru yang berkaitan dengan ahli keluarga seperti ibu, bapa, kakak, abang dan adik. 2. Murid mengeja dan membaca serta memahami perkataan tersebut dengan bimbingan guru. 3. Murid membaca secara individu perkataan-perkataan tersebut. | Media : Kad gambar, kad suku kata dan Kad perkataan. KBT : Konstruktivisme | Aktiviti 4 |
Penutup 1. Murid menyanyi lagu ‘Keluarga Saya’ | Nilai : Kerjasama KBT : Kecerdasan Pelbagai | |
Pentaksiran 1. Murid diminta menandakan perkataan yang didengar pada lembaran kerja. 2. Murid menyebut perkataan berkaitan keluarga berdasarkan gambar. | Aktiviti 5 Lembaran kerja 1 | |
Pemulihan 1. Murid dibimbing menyebut dan mengeja suku kata dan perkataan. 2. Murid memadankan gambar dengan perkataan. | Aktiviti 6 Lembaran kerja 2 | |
Pengayaan 1. Murid diminta bercerita tentang ahli keluarga mereka kepada rakan berdasarkan ahli keluarga mereka. | Aktiviti 7 Lampiran 3 Gambar ahli keluarga |
No comments:
Post a Comment